pedagogika
Przygoda
I. Przygoda dla każdego?
Przygoda to jakieś niecodzienne przeżycie, coś niezwykłego i emocjonującego. Nie dla każdego przygodą jest to samo, bo nie dla każdego to samo jest „codzienne” i „zwyczajne”. Dla dziewczynki, która od dzieciństwa jeździła z rodziną pod namiot, spanie w namiocie na obozie nie będzie samo w sobie czymś specjalnie ekscytującym. Z kolei dla takiej, która wszystkie dotychczasowe wakacje spędzała w hotelu albo dobrym pensjonacie, biwakowanie będzie czymś nowym – a czasem wręcz szokującym.
Skauting wyrywa dziewczynę z jej codzienności – z pokoju, ze szkoły – i tworzy jej nowe środowisko, bardziej sprzyjające przygodzie. Proponuje proste życie pod otwartym niebem, wśród przyrody i przyjaciół.
Wniosek dla drużynowej: Trzeba znać dobrze swoje dziewczyny, żeby wiedzieć, co będzie dla nich przygodą.
Pięć motorów skautingu
Interes
Dziewczyna jest w drużynie nie dlatego, że musi, ale dlatego, że chce, że to ją z jakiegoś powodu pociąga, ma w tym dołączeniu jakiś interes (grupa przyjaciół, przygody, rozwój, przestrzeń wolności, środowisko poza szkołą, rodziną, etc.). To pierwszy i bardzo ważny motor skautingu.
Jeden Ruch, dwa nurty
Kościół mówi o jednym powołaniu do świętości, wspólnym nadprzyrodzonym celu każdej kobiety i każdego mężczyzny. Katechizm Kościoła Katolickiego wskazuje na konieczność rozwoju fizycznego, intelektualnego, społecznego, emocjonalnego i religijnego, co odpowiada naszym skautowym 5 celom. Człowiek ma się rozwijać w pełnym wymiarze, i kobieta i mężczyzna. Pedagogika skautowa - 16 elementów skautingu - jest uniwersalna - jest przeznaczona do realizacji zarówno dla dziewcząt, jak i dla chłopców. Nie możemy wyłączać żadnego z jej elementów z aktywności dziewcząt, czy chłopców.